Wpis do okręgowego rejestru
Zgodnie z art. 2 ust. 3 oraz art. 5 ustawy z dnia 1 lipca 2011 roku o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. z 2018 roku poz. 916) pielęgniarka/położna, która chce pracować na terenie danej Izby, musi się do niej uprzednio wpisać. Wpis do rejestru dokonuje się na wniosek osoby zainteresowanej posiadającej prawo wykonywania zawodu. Osoby wpisane do rejestru z mocy prawa stają się członkami danej okręgowej izby pielęgniarek i położnych. Przynależność do samorządu jest obowiązkowa.
W celu uzyskania wpisu do okręgowej rejestru należy złożyć odpowiedni wniosek (kliknij tutaj) oraz załączyć następujące dokumenty:
- zaświadczenie o prawie wykonywania zawodu;
- uchwała wykreślająca z poprzedniego okręgowego rejestru pielęgniarek i położnych;
- arkusz aktualizacyjny (do pobrania w zakładce aktualizacja danych lub prawo wykonywania zawodu)
Uchwały w sprawie wpisu do okręgowego rejestru podejmuje Prezydium Okręgowe Rady na comiesięcznym posiedzeniu.
Członkowie okręgowej izby maja prawo ( art. 11 ust 1 ww. ustawy):
- wybierać i być wybierani do organów izb, z zastrzeżeniem art. 12 oraz art. 13 ust. 2-4;
- korzystać z pomocy izb w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz ochrony właściwych warunków wykonywania zawodu;
- korzystać z ochrony i pomocy prawnej izb;
- korzystać z innych świadczeń izb i działalności samopomocowej.
Członkowie okręgowej izby obowiązani są (art. 11 ust. 2 ww. ustawy):
- postępować zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz zasadami wykonywania zawodu określonymi w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 576 ze zm.);
- sumiennie wykonywać obowiązki zawodowe;
- przestrzegać uchwał organów izb;
- regularnie opłacać składkę członkowską;
- bezzwłocznie zawiadomić okręgową radę o:
- przeniesieniu się na obszar działania innej okręgowej izby,
- zmianie adresu zamieszkania,
- zmianie zakładu pracy lub innego miejsca wykonywania zawodu,
- zagubieniu lub zniszczeniu prawa wykonywania zawodu – patrz – informacje na temat duplikatu prawa wykonywania zawodu,
- zaprzestaniu wykonywania zawodu
Wykreślenie z okręgowego rejestru
Pielęgniarka/położna, która zamierza rozpocząć wykonywanie zawodu na obszarze innej okręgowej izby, zobligowana jest do złożenia wystandaryzowanego wniosku o wykreślenie z rejestru dotychczasowej okręgowej izby wraz z informacją o dokonanym wyborze okręgowej izby, której chcą zostać członkami ( art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 1 lipca 2011 roku o samorządzie pielęgniarek i położnych Dz. U. z 2018 r. poz. 916)
W celu uzyskania wykreślenia z Okręgowego Rejestru należy złożyć w OIPIP wniosek (kliknij tutaj) z załączonymi dokumentami:
- zaświadczenie o prawie wykonywania zawodu;
- arkusz aktualizacyjny (dostępny w zakładce aktualizacja danych).
Po otrzymaniu uchwały o wykreśleniu z rejestru z dotychczasowej okręgowej izby pielęgniarka/położna składa wniosek o wpis do rejestru wybranej przez siebie okręgowej izby.
Uchwały dotyczące wykreślenia z okręgowego rejestru podejmuje Prezydium Okręgowej Rady na comiesięcznym posiedzeniu.